Rozwój mowy jest uwarunkowany genetycznie, zależy od wrodzonych możliwości organizmu człowieka, ale możliwy jest jedynie w kontakcie z innymi ludźmi na zasadzie naśladownictwa. Ważne jest zatem, jaki wzór mowy daje dziecku rodzina i jakie mu stwarza możliwości prawidłowego rozwoju. Większość zaburzeń mowy można zlikwidować lub znacznie złagodzić, jeżeli terapię rozpocznie się wcześniej. Należy zgłosić się do logopedy w przypadku zauważenia nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Terapia logopedyczna poprzedzona jest diagnozą logopedyczną. Pracujemy zarówno z małymi dziećmi, jak i przedszkolakami, uczniami podstawówki i gimnazjum. Naszymi klientami mogą być również ludzie dorośli, którzy mają problemy z mówieniem w następstwie przebytych chorób.
W terapii logopedycznej rzadko stosuje się tylko jeden rodzaj metod, a ich wybór zawsze uwarunkowany jest rodzajem zaburzenia. Sposób pracy terapeutycznej zawsze dostosowany jest do wieku i możliwości dziecka oraz modyfikowany jest na bieżąco w trakcie terapii. Od zaangażowania rodziców w proces terapii, od ich współpracy z logopedą zależą efekty.
Terapia logopedyczna w naszej poradni obejmuje:
- wczesną interwencję logopedyczną,
- terapię opóźnionego rozwoju mowy,
- usuwanie wad wymowy – nieprawidłowa realizacja głosek, mowa bezdźwięczna,
- terapię jąkania, zacinania, zbyt szybkiego tempa mowy,
- terapię dzieci z wadą słuchu i niesłyszących,
- terapię zaburzeń mowy u dzieci:
-ze spektrum autyzmu w tym zespołem Aspergera,
–z niepełnosprawnością intelektualną,
–z uszkodzeniami neurologicznymi (dysfazja, afazja),
–słabosłyszącymi i niesłyszącymi,
–z zaburzeniami mowy, słuchu fonematycznego oraz trudnościami w koncentracji uwagi;
- usuwanie wad wymowy m.in.
-seplenienie-nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż
–reranie – nieprawidłowa wymowa głoski r
–kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski k, g, l
–mowa bezdźwięczna: b-p, d-t
Oprócz ćwiczeń typowo artykulacyjnych wspieramy podopiecznych ćwiczeniami oddechowymi, ćwiczeniami ortofonicznymi, logorytmicznymi i stymulującymi rozwój słuchu fonematycznego.